Free crochet pattern: the double salt shawl

Toen ik de double salt sjaal zat te haken, dacht ik vaak: is dit 'm nou wel? Was dit nou wat ik voor ogen had? Toen ik hem af had, wist ik het echter zeker: yes, goed gelukt. Aan de reacties van vorige week merkte ik dat ik (gelukkig!) niet de enige was die er zo over dacht. Dat maakte het haakpatroon uitschrijven van de week extra leuk. Veel plezier allemaal!

Free crochet pattern: the double salt shawl | Happy in Red

While I was making the souble salt shawl, I often thought: is this quite right, is this what I had in mind? But when I finished it, I knew for sure: yep, this is pretty cool, I like it. And from all the fantastic feedback I got last week, I now pretty much know that many of you feel the same. Lucky me. No wonder I had such fun writing up the pattern this week.

Free crochet pattern: the double salt shawl

Wat heb je nodig
Scheepjes Secret Garden
(Hier kun je zien waar je dit garen kunt kopen)
4x 738 Whimsical Topiary
3x 735 Wishing Well
2x 736 Bird Bath
2x 737 Shady Courtyard
Haaknaald 4,5 mm
Flesje Eucalan
Steekmarkeerder
Veiligheidsspeld
Spullen om je werk te blocken (bijv. je blocking matten en spelden)

What do you need
Scheepjes Secret Garden
(North Americans, this yarn is available here!)
4x 738 Whimsical Topiary
3x 735 Wishing Well
2x 736 Bird Bath
2x 737 Shady Courtyard

Crochet hook 4.5 mm
A bottle of Eucalan
Stitch marker
Safety pin
Your things for blocking (like blocking maths and pins)

Het patroon uitgelegd

- Haak je beginketting, haak je eerste stokje in de 3de steek vanaf de naald (telt als 2 st), plaats hier een steekmarkeerder.
- Haak de hele tour stokjes, maar haak de laatste 2 stokjes samen, plaats hier een veiligheidsspeld.
Vanaf nu:
- Altijd als je de veiligheidsspeld tegenkomt: haak de laatste twee stokjes samen, keer je werk: 3l (1st), haak de volgende 2 st samen. Haak verder in stokjes.
- Altijd als je de steekmarkeerder tegen komt, haak je twee stokjes in de laatste steek, keer je werk: 3l, stokje in dezelfde steek. Haak verder in stokjes.

Je ziet dat je nu 'schuin' haakt. Het patroon ontstaat nu vanzelf.

Free crochet pattern: the double salt shawl | Happy in Red

Free crochet pattern: the double salt shawl | Happy in Red

The pattern explained

- Start with you chain, place the first DC in the 3rd stitch from the hook (counts as 2 dc), place a stitchmarker here.
- Crochet dc's the rest of the row, but crochet the last 2 dc's together. Place the safety pin here.
From now on:
- Everytime you reach the safety pin: crochet the last 2 dc's of the row together, turn your work: ch3, 2 dc tog, continue in dc's.
- Everytime you reach the stitch marker, croche 2 dc's in the last stitch, turn your work: ch3, dc in the same stitch, continue in dc's.

You see the shape of the scarf appearing after a couple of rows.

Om deze sjaal te maken

- Haak een losseketting van 70 losse
- Vol het patroon zoals hierboven uitgelegd.
- Haak 25 touren in kleur 738 Whimsical Topiary
- Haak 12 touren in kleur 735 Wishing Well
- Haak 4 touren  in 737 Shady Courtyard
- Haak 4 touren in 736 Bird Bath
- Haak 4 touren in 737 Shady Courtyard
- Haak 4 touren in 736 Bird Bath
- Haak 4 touren in 737 Shady Courtyard
- Haak 4 touren in 736 Bird Bath
- Haak 4 touren in 737 Shady Courtyard
- Haak 4 touren in 736 Bird Bath
- Haak 4 touren in 737 Shady Courtyard
- Haak 4 touren in 736 Bird Bath
- Haak 4 touren in 737 Shady Courtyard
- Haak 4 touren in 736 Bird Bath
- Haak 4 touren in 737 Shady Courtyard
- Haak 4 touren in 736 Bird Bath
- Haak 4 touren in 737 Shady Courtyard
- Haak 4 touren in 736 Bird Bath
- Haak 4 touren in 737 Shady Courtyard
- Haak 12 touren in 735 Wishing Well
- Haak 25 touren in 738 Whimsical Topiary

- Hecht af en werk je eindjes weg.
- Maak een badje van koud-lauw water met een scheutje Eucalan en laat de sjaal daar een kwartiertje in badderen. Haal hem er vervolgens uit en knijp het water er voorzichtig uit. Uitspoelen hoeft niet.
- Speld de sjaal op en laat hem drogen.

Uiteindelijke afmetingen (ongeveer):
213 cm lang en 38 cm breed.

Free crochet pattern: the double salt shawl | Happy in Red

Free crochet pattern: the double salt shawl | Happy in Red

To make the double salt shawl

- Chain 70
- Follow the pattern as explained above
- Crochet 25 rows in 738 Whimsical Topiary
- Crochet 12 rows in  735 Wishing Well
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet 4 rows in 736 Bird Bath
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet 4 rows in 736 Bird Bath
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet 4 rows in 736 Bird Bath
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet 4 rows in 736 Bird Bath
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet 4 rows in 736 Bird Bath
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet 4 rows in 736 Bird Bath
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet 4 rows in 736 Bird Bath
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet 4 rows in 736 Bird Bath
- Crochet 4 rows  in 737 Shady Courtyard
- Crochet12 rows in 735 Wishing Well
- Crochet 25 rows in 738 Whimsical Topiary

- Weave in your ends
- Mix lots of cold-luke warm water with a little bit of Eucalan and let the shawl soak in this for about 15 minutes. Gently squeeze the water from the shawl, no need to rinse.
- Pin the shawl to your blocking mats and let dry. 

Finished size (approximately):
213 cm long x 38 cm wide.

Heel gemakkelijk dus eigenlijk! Maar je kunt er toch een onwijs mooie sjaal mee maken. Leuk hè. Ik hoop dat het jullie lukt en hoop dat jullie je sjaal aan me komen laten zien als deze klaar is, dat zou ik leuk vinden.

So, pretty easy actually. But this just shows that you don't have to be a rocket scientist to create a beautiful crochet shawl. Well, I just really hope you'll enjoy my pattern and that you'll come and show it to me when you've finished yours. Have fun!

PIN FOR LATER

Free crochet pattern: the double salt shawl | Happy in Red

14 opmerkingen

  1. Thank you very much for the Pattern. I should start to do it soon. Then It could be ready for the coming autumn. I really like your blog. Thank you very much for the inspiration.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt superleuk en ja...hij is het echt helemaal! ;) Dank je wel voor het duidelijke patroon...ik ga m m(h)aken. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful. I love your color combinations.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig zeg deze sjaal!! En de kleur keuze vind ik super, hij heeft ook wat stoers, daar hou ik ook wel van :-) Lief dat je hen deelt!

    Groetjes Marijke @zusjeknus

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige sjaal. Leuk gebruik van de kleuren. Dank je voor het delen van het patroon. Dit garen ken ik nog niet, dus leuk om dat gelijk ook te proberen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk, je sjaal en patroon! Ziet er best luchtig uit, warm voor de frisse zomeravonden,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Esther,
    Wat een mooie sjaal en bedankt voor het patroon. Heel erg mooi.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk en origineel patroon! Ik ga 'm pinnen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Thank you for sharing the pattern. It looks like a great design for a shawl. I'll have to save it to try later :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gorgeous Esther! Thanks so much for sharing on craft schooling Sunday, great to see you!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi!
    Dit patroon ga ik onthouden.
    Bedankt voor het delen!
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij is supergaaf! Nu mee bezig, als vakantie project maar helaas tekort garen aangeschaft, dus even tijdelijk gestrand ;) blijk een bol bird bath en een bol shady courtyard tekort te komen. Terwijl de rest vd garens wel klopt/genoeg is. Meer dames misschien hetzelfde ervaren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh, laat je hem zien als hij klaar is? Tsja, de een haakt wat losser of vaster en dan kun je zo maar meer garen overhouden of juist bij moeten halen. Heb ik zelf ook weleens bij patronen.